Praktische tips voor werkgevers en werknemers tijdens Coronacrisis

We kunnen er niet meer omheen: het Coronavirus heeft na China de hele wereld in zijn greep. Iedereen heeft hier op zijn eigen manier mee te maken. Dat kan zijn als zelfstandige, als werknemer binnen een organisatie of als werkgever. De eerste gevolgen zijn nu al zichtbaar: opdrachten worden afgezegd of opgeschort, tijdelijke arbeidsovereenkomsten worden niet verlengd, werving & selectieprocessen worden gestaakt en de eerste vaststellingsovereenkomsten worden aangeboden. Is dit voorbarig? Kan dit leiden tot een economische crisis? Waar vallen de hardste klappen? Het antwoord op deze vragen zal de toekomst moeten uitwijzen. Tot die tijd kunnen de volgende tips voor werkgevers en werknemers bijdragen om deze crisissituatie zo goed mogelijk door te komen.

Werkgevers

Vanzelfsprekend is thuiswerken de meest eenvoudige oplossing en op zeer korte termijn te realiseren. De meeste bedrijven zijn hier al op over gegaan, voor zover dit mogelijk is. Echter, voor veel bedrijven en functies behoort deze oplossing niet tot de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de detailhandel, bouw & infra, de zorg, productiebedrijven en de logistiek. Kunnen deze bedrijven dan helemaal niets doen? Natuurlijk zijn er de medische preventieve tips als geen handen schudden, regelmatig je handen wassen en afstand houden. Deze zijn op de ‘werkvloer’ natuurlijk ook van toepassing. Naast deze algemene preventieve maatregelen hierbij een aantal praktische tips voor bedrijven die operationeel willen blijven:

  • Betrek je werknemers bij de maatregelen die je als werkgever voornemens bent om te nemen of al hebt genomen. Communiceer welke maatregelen je neemt en waarom;
  • Verdeel operationeel personeel in ploegendiensten, bij eventuele besmetting wordt nooit de gehele organisatie in één keer getroffen;
  • Vermijd contact tussen werknemers die eenzelfde functie uitoefenen of dezelfde werkzaamheden kunnen uitvoeren, mocht er één uitvallen dan kan dit worden overgenomen door de andere werknemer;
  • Indien omzet voor een groot deel wegvalt, doe een beroep op het Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid. Op het moment van schrijven is deze regeling nog niet actief, maar deze zal op korte termijn de werkverkortingsregeling (tijdelijk) gaan vervangen. Voor meer informatie over deze maatregel zie het nieuwsbericht over het Noodfonds;
  • Verspreid eventuele koffie- en lunchpauzes; 
  • Beperk het aantal fysieke bezoeken aan relaties en het ontvangen van relaties zoveel mogelijk, probeer alternatieven als Skype, Facetime of Microsoft Teams.

Werknemers

De werknemers met een operationele functie verdienen naast een groot compliment ruime aandacht als het gaat om tips om ook hun risico te beperken. Vanzelfsprekend gelden hier dezelfde preventieve maatregelen zoals deze voor werkgevers gelden, daarnaast kan je als werknemer de volgende tips toepassen:

  • Stel afspraken waar mogelijk uit, vermijd contact met eventuele bezoekers en neem de vereiste voorzorgsmaatregelen zoals geen handen schudden, regelmatig handen wassen en anderhalve meter afstand houden.
  • Stel je flexibel op bij voorstellen en/of maatregelen van je werkgever en neem deze serieus;
  • Probeer je werkplek zo in te richten dat je voldoende afstand kan bewaren tot collega’s, hetzelfde geldt voor pauzes;
  • Communiceer met je leidinggevende of HR afdeling wanneer je angst, zorgen of suggesties hebt;
  • Laat je adviseren door een adviseur indien je twijfels hebt over voorgenomen maatregelen, over contractuele zaken of indien je werkgever je arbeidsovereenkomst wil beëindigen. 

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van voornoemde, schroom dan niet om contact op te nemen.  

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Raoul Boonstra

Raoul Boonstra

Bij De Arbeidsjurist wordt u geholpen door mr. R. Boonstra, recentelijk afgestudeerd en daardoor op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen op het gebied van het arbeidsrecht.